DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Kanunda öyle bazı hükümler vardır ki bu hükümler, belli bir hukuki meseleyi tam olarak çözüme bağlamazlar da yargıca bir hareket serbestîsi verirler. Yargıca "icabı hâle göre", "durumun gereklerine göre", "hakkaniyete göre", "haklı sebeplere göre" karar verme emri içeren bu gibi hükümler söz konusu olduğunda, yargıç hukuk bilgisini, vicdani kanaatlerini ve somut olay adaletinin gereklerini göz önünde bulundurarak karar verecektir.Yukarıda anlatılan durumda yargıcın hangi yetkisinden bahsedilir?
a) Hukuk yaratma yetkisi
b) Kanunu yorumlama yetkisi
c) Kanunu değiştirme yetkisi
d) Takdir yetkisi
e) Kanunu uygulama yetkisi
2. Örf ve âdet hukuku ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri yanlıştır?
I. Mevzuattaki düzenlemelerin dava taraflarını tatmin edici bir çözüm getirmediği durumlarda örf ve âdet Hukuk'una başvurulur.
II. Örf ve âdet kurallarının hukuk kuralı sayılabilmesi için Devlet desteğine sahip olmaları manevi unsuru oluşturur.
III. Örf ve âdetin hukuk kuralı sayılabilmesi için çok uzun zamandan beri uygulanıyor olması maddi unsurdur.
IV. Örf ve âdeti hâkim bizzat araştırıp bulmak zorundadır.
a) I ve II b) I-III c) I-IV d) II-III e) II-IV
3. Hâkimin hukuk yaratması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Hâkim hukuk yaratırken somut olayın özelliklerini göz önünde
bulundurmak zorundadır.
b) Hukuk yaratmak zorunda kalan hâkim, kıyas yapmak yoluna gidebilir.
c) Yorum da hâkimin hukuk yaratırken başvurabileceği bir yöntemdir.
d) Yazılı olmayan hukuk kuralları sadece bilgi kaynağı niteliğinde oldukları
için, bunların varlıkları hâkimin hukuk yaratmasına engel olmaz.
e) Hâkimin yarattığı hukuk kanun koyucunun denetimine tâbidir.
4. Medeni Hukuk'un yürürlük kaynakları ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a) Birinci kaynak mevzuattır.
b) İkinci sıradaki kaynak hâkimin yarattığı hukuktur.
c) Kanunda hüküm bulunmayan tüm hâllerde hukuk boşluğundan söz
edilemez.
d) Örf ve âdet de duruma göre hukuk kaynağı olabilir.
e) Öğretideki görüşler tartışmasız olarak kabul ediliyor olsalar da yürürlük
kaynağı değillerdir.
5. Örf ve âdetten hukuk kaynağı olarak yararlanılabilmesi bakımından aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Tarafların örf ve âdet kurallarının uygulanmasını talep etmesi gereklidir.
b) Kanun boşluğu yeterli değildir, hukuk boşluğu da bulunmalıdır.
c) Ancak resmî makamlarca derlenmiş ve yayınlanmış örf ve âdetlerden
biri olaya uygulanabilir.
d) Örf ve âdete uyma zorunluluğu hakkında toplumda yaygın bir inanış
bulunmalıdır.
e) Kara Avrupası Hukuk Sistemi'ni kabul etmiş diğer ülkelerde de benzer
örf ve âdet mevcut olmalıdır.
6. Aşağıdakilerden hangisi örf veâdet Hukuk'unun özellikleri arasında sayılmaz?
a) Süreklilik
b) Genel inanış
c) Yaptırım
d) Devlet desteği
e) Evrensellik
7. Kanun'un hukuki sorunlara tatmin edici bir çözüm getiremediğinin düşünüldüğü durumlarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Gerçek olmayan boşluk olarak nitelendirilirler.
b) Kanun koyucunun hukuki soruna olumsuz çözüm getirmek istediği
anlamına gelirler.
c) Kural içi boşluk olarak nitelendirilirler.
d) Bunlar kanun koyucunun bilinçli olarak bıraktığı bir boşluklardır.
e) Açık boşluk örneğidirler.
8. Taşınır mülkiyetinin geçişinin sebepten soyut mu sebebe bağlı bir hukuki işlem mi olduğu konusunda kanunda açık bir hüküm bulunmaması nasıl değerlendirilir?
a) Örtülü boşluk
b) Gerçek Olmayan Boşluk
c) Bilinçli Boşluk
d) Hukuk Dışı Alan
e) Olumsuz Çözüm
9. Kural içi boşluklarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Bilinçli boşluklardır.
b) Örtülü boşluklardır.
c) Gerçek olmayan boşluklardır.
d) Hakimin örf ve âdet Hukuk'unu aramasını gerektirirler.
e) Hâkim örf ve âdet Hukuk'unu aramaksızın doğrudan doğruya kendisini
kanun koyucunun yerine koyarak boşluğu doldurur.
10. Örf ve âdet Hukuk'unun süreklilik unsuru bakımından aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
a) Bir örf ve âdet kuralından önce nasıl davranıldığını toplumdaki en yaşlı
kişi bile hatırlamıyorsa, artık manevi unsuru aramaya gerek kalmaz.
b) Bir örf ve âdet kuralından önce nasıl davranıldığını toplumdaki en yaşlı
kişi bile hatırlamıyorsa, artık hukuki unsuru aramaya gerek kalmaz.
c) Bir örf ve âdet kuralından önce nasıl davranıldığını toplumdaki en yaşlı
kişi bile hatırlamıyorsa, bu kuralın uygulanmasına uzunca bir süre ara verilmiş olması bile süreklilik unsurunun varlığına engel olmaz.
d) Yaklaşık otuz yıldan beri kesintisiz uygulanan bir örf ve âdet kuralı da
pekâlâ süreklilik unsurunu taşıyor sayılabilir.
e) Manevi unsur ve hukuki unsur tamsa, zaman zaman yaşanan kesintiler
süreklilik unsurunu bozmaz.
CEVAPLAR
1.D-2.A-3.B-4.B-5.D-6.E-7.A-8.C-9.A-10.D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder